Створення і розвиток шкільного web-сайта

Зміст

1

Концепція шкільного сайта…………………..
4
2

Визначення аудиторії сайта …………………
5

2.1
Учні …………………………………………...
6

2.2
Батьки …………………………………………
7

2.3
Учителі ………………………………………..
8

2.4
Партнери ……………………………………...
8
3

Визначення змісту проекту …………………
9
4

Розробка дизайну …………………………….
10
5

Організація роботи редакції шкільного порталу ………………………………………..

11
6

Працівники редакції …………………………
14
7

Технічне забезпечення роботи редакції …….
19
8

Он-лайн засоби роботи редакції …………….
19
9

Як розповісти всім про свій  сайт? ………….
20
10

Підтримка, наповнення і реклама проекту …
22
11

Основа шкільного Web-сайта ………………..
25
12

Орієнтовна структура сайта …………………
28
13

Критерії оцінювання Web-сайта …………….
30
14

Висновок ……………………………………...
31
15

Додаток. Адреси Web-сайтів навчальних закладів Ставищенського району……………

32
16

Список використаних джерел ……………….

36










Концепція шкільного сайта

        Сайт школи в мережі Інтернет - новий освітній засіб, педагогічні основи якого ще потребують розробки.  Від змісту, структури та функцій сайту залежить не тільки успіх взаємодії школи з зовнішнім світом, а й внутрішній навчальний процес.
Аналіз шкільних сайтів показує, що більшість з них є презентаційними, тобто стараються побільше розповісти про школу та її діяльність. Тут можна знайти фотографії, плани роботи, розповіді про що відбулися події. Іноді рекламується набір послуг, що надаються освітньою установою, - пансіон, туристичні поїздки, консультації психологів. Щоб додатково залучити відвідувачів, деякі школи розміщують на своєму сайті велику кількість посилань на інші ресурси Інтернету.
Таким чином, поки шкільні сайти в основному є інформаційним і рекламним відображенням традиційної очної діяльності школи і не використовують усього різноманіття засобів і можливостей, що надаються телекомунікаційними технологіями.
         Основою розробки освітнього сайта,  на  наш  погляд, є цілісна педагогічна концепція навчального закладу, а не тільки одна її частина або напрямок, наприклад інформаційні технології. Тільки в цьому випадку шкільний сайт стане працювати на всю школу, на всі сторони її життя.
         На початку роботи необхідно продумати відповіді на наступні питання:
• Які функції буде виконувати сайт?
• Яка аудиторія відвідувачів сайта ?
• Якого роду інформація необхідна для вашої потенційної аудиторії?
• Як буде реалізована схема оновлення (поповнення) матеріалів сайта ? Хто буде відповідальний за наповнення кожного розділу?
•Які способи просування сайта для формування його відвідуваності цільовою аудиторією?
• Де буде розміщуватися сайт? Яке буде ім'я сайта?
Web-сайт  навчального закладу   може   не   тільки   бути   офіційним  джерелом   інформації про заклад в Інтернеті, а й значно посилити імідж навчального закладу на ринку освітніх послуг.
До основних завдань, які ставляться перед Web-сайтом загальноосвітнього навчального закладу, можна віднести такі:
-         надання загальних відомостей про заклад;
-         надання відомостей  про педагогічний та учнівський колективи;
-         поповнення банку методичних матеріалів для вчителя;
-         висвітлення шкільних новин;
-         розміщення  повідомлень,  корисної  інформації,  консультацій  соціального педагога та практичного психолога для батьків;
-         висвітлення виховної  роботи школи;
-         інформування батьків та учнів про корисні освітні ресурси;
-         надання   можливостей   для   он-лайн   спілкування   з   батьками,   учнями, представниками    громадських    організацій    та    іншими    зацікавленими особами.

Визначення аудиторії сайта
В Інтернеті існує величезна різноманітність сайтів. Можна відразу пригадати  сайт - візитку, корпоративний сайт , пошукову систему, сайт-ЗМІ (засіб масової інформації), сайт-навчальний посібник, сайт-довідник, сайт -спільноту. У кожного сайта своя аудиторія, яка приходить на сайт за певною інформацією. Щоб зрозуміти, з чого повинен складатися зміст шкільного порталу, нам доведеться провести дослідницьку роботу, щоб з'ясувати, яка аудиторія буде цільовою для сайта навчального закладу і яку інформацію вона буде шукати на сайті.
Щоб скласти докладний портрет цільової аудиторії, нам доведеться описати всіх, хто щодня звертається (по будь-якому питанню) до даного навчальному закладу.  При цьому треба звернути увагу на те, що у різних шкіл цільова аудиторія може трохи відрізнятися - це буде залежати від спеціалізації, роботи даної школи з вузами або організаціями, активності додаткових занять, роботи внутрішньо шкільних організацій.
Основна цільова аудиторія шкільного сайта складається з наступних груп користувачів:
1) учні - ті, хто навчається зараз, і ті, хто збирається вступити в цю школу, а також випускники;
2) батьки - відповідно, батьки учнів, батьки майбутніх першокласників або більш старших класів;
3) вчителі - викладачі даної школи та колеги з інших шкіл (різних сіл і регіонів), серед яких може опинитися і керівництво сусідньої школи, і адміністратор  сайта школи з іншого міста, і  викладачі - однодумці, що знайшли на вашому сайті цікаві матеріали (якщо у вас вистачить бажання і терпіння розповісти на сайті про свою роботу більш докладно);
4) партнери - представники організацій, з якими працює школа. Серед них можуть бути і співробітники міністерства освіти, і викладачі ВНЗ схожого профілю, і працівники районної бібліотеки.
         Кожна група зацікавлена
​​в певному типі інформації, хоча іноді їх інтереси можуть перетинатися.

Учні
          Учні зацікавлені в отриманні навчальної та розважальної інформації, в новинах, у віртуальному спілкуванні з товаришами. Їм можуть бути цікаві оголошення про шкільні заходи (будь-які!), конкурси та олімпіадах для школярів,  можливо,  не тільки шкільних, а й районних та обласних. Вони напевно будуть уважними читачами звітів шкільних заходів і намагатимуться знайти себе на фотографіях «з місця шкільного заходу». Їм також знадобляться розклад уроків, додаткових занять і гуртків,  графік роботи бібліотеки,  додаткові матеріали з різних предметів, посилання на тематичні освітні сайти, бібліотеки. Дуже багатьох учнів приваблює можливість віртуального спілкування. Це може бути не тільки спілкування в гостьовій книзі сайта, де відвідувачі залишають свої думки про сайт, але і більш складна форма спілкування - форум або навіть соціальна мережа.
Спілкування має відбуватися не тільки між учнями, а й між викладачами та учнями. Викладачі, готові до взаємодії в Інтернеті, завжди користуються повагою. Спілкування в контексті шкільного сайта передбачає спілкування на адміністративні теми, більш докладний розбір якихось питань, пов'язаних з навчальною програмою, обговорення питань, які хвилюють школярів.
Можливості учнів на сайті: читати матеріали, створювати та публікувати матеріали, брати участь в дискусіях, отримувати додаткові матеріали від викладачів, пропонувати нові теми і матеріали для публікації.

Батьки
Перший раз батьки потрапляють на сайт школи, коли планують віддати туди свою дитину. Отже, їх цікавить на сайті  загальна інформація про школу, особливості навчання, викладачів,  дати і час проведення співбесіди, список необхідних документів і вимог.
Батьки,  діти яких вже відвідують цю школу, будуть зацікавлені в інформації про поточну роботу школи та про успішність своєї дитини.
Інформація про роботу школи: заходи для учнів та батьків, можливості участі  батьків в житті школи, розклад батьківських зборів.
Публікація інформації про успішність учнів у відкритому доступі на сайті - не найкраще рішення, тому що в цьому випадку порушуються права учнів про збереження особистої інформації.
Звіти про успішність повинні бути захищені від доступу сторонніх і від індексації пошуковими машинами. Найкраще рішення - індивідуальний робочий кабінет для батьків, зацікавлених в отриманні інформації про успішність і охочих взаємодіяти з класним керівником і педагогами через Інтернет.
Також для батьків на сайті можна розміщувати поради про виховання дітей, підготовку до школи, різні матеріали з дитячої психології. Це буде корисно почитати всім батькам без винятку.
Форум може являти собою зручний робочий інструмент для нарад батьківських комітетів, з можливістю організації закритих обговорень тільки для учасників комітету.
Можливості батьків на сайті: читати матеріали , брати участь в дискусіях, отримувати інформацію безпосередньо від викладачів.

Учителі
За допомогою сайта вчителі, адміністрація та співробітники школи зможуть швидше обмінюватися інформацією про свою роботу, координувати свої дії, обмінюватися досвідом.  В ідеалі, співробітники є не тільки читачами, а й активними авторами змісту сайта, створюючи за допомогою сайта свою методичну базу, добірку наукових матеріалів.

Партнери
Сайт – це  міні-представництво вашої школи, яке працює постійно, в будь-який час доби, у вихідні та канікули.  Найважливіша інформація, яку ви можете передати через сайт представникам організацій - партнерів це:
а) контактна інформація (не просто адресу і телефон секретаря, а й e-mail-адреси адміністрації  та викладачів (працюючі);
б) інформація про активне життя  школи - фактично, це стрічка «новин».
   Також слід враховувати, що основна маса людей, які відвідують сайт, не мають до даної школи ніякого відношення. І на них теж потрібно  розраховувати, залучаючи таку аудиторію, можна організувати обмін досвідом, знайти спонсорів, рекламувати свій навчальний заклад, створювати зв'язки із зарубіжними навчальними закладами та іншими зацікавленими організаціями.
 На першому етапі найкраще розставити пріоритети для кожної з груп і подальшу розробку сайта вести з урахуванням цих пріоритетів.
 Інформація на шкільному сайті може бути націлена і на такі групи людей, як адміністрація навчальних закладів, дитячі лікарі, студенти та абітурієнти, дошкільнята, батьки дошкільнят і т.д. Чим більше відвідувачів буде на вашому сайті, тим більша ймовірність того, що ви отримаєте користь від створення web-проекту.
Забезпечивши регулярне оновлення ресурсу нової цікавої та актуальної інформації, ви зможете залучити та утримувати велику аудиторію.
Після того, як ви визначилися з «потрібними» групами користувачів, розставили пріоритети, склали плани по подальшому залученню користувачів, можна переходити до підбору змісту сайта і його структуру.
Визначення змісту проекту
Сайт - це, насамперед, інформаційний проект, тому головне на сайті - його інформаційне наповнення. Чим більше матеріалів представлено на сайті, і чим вони цікавіші, тим більш успішним і популярним буде ресурс.
Тематика інформаційного наповнення повинна чітко відповідати обраній аудиторії. Не можна осягнути неосяжне - іншими словами, не можна зробити ресурс цікавим для всіх. Тому не можна витрачати сили, час і кошти на публікацію матеріалів, нецікавих для цільової аудиторії. Це не принесе користі, а може навіть піти на шкоду відвідуваності проекту.
Потрібно відзначити, що існує контент, цікавий одночасно всім групам користувачів. Це може бути електронна бібліотека, розділ гумору та інші загальні теми. Наявність подібних розділів на сайті дуже позитивно впливає на загальну відвідуваність сайта і про них теж варто задуматися. Наповнення цих розділів теж має відображати інтереси основних груп користувачів, але там можуть міститися матеріали і на інші теми.
При наповненні сайта не треба забувати про авторське право. Не можна брати матеріали з інших джерел без попередньої згоди авторів. У запозичених матеріалах обов'язково повинно стояти посилання на джерело, або Інтернет - ресурс.
Те ж стосується і власних ексклюзивних матеріалів. При передруці ваших матеріалів необхідно вимагати наявність посилання на авторів і джерело. Проблема полягає в тому, що дуже важко визначити факт плагіату, так як Інтернет практично безмежний. Втішає в цій ситуації лише те, що злодійство ваших матеріалів - це показник їх якості та що публікація, нехай навіть не законна, веде до ще більшого розповсюдження ваших ідей.
Після того, як ви спланували інформаційний зміст ресурсу, можна переходити до планування зовнішнього вигляду і структури сайта.

Розробка дизайну

     Структура сайта будується, виходячи з визначеного раніше змісту. Найпростішою і зручною структурою є деревоподібна. У загальному випадку структура виглядає так:
 






                                                                                      









Реальна структура кожного сайта індивідуальна. Розділи і підрозділи створюються в залежності від обраного контенту. Після того як структура розроблена, можна переходити до дизайну.
Дизайн інформаційного сайта повинен бути простий і аскетичний, але в той же час естетичний і красивий. При цьому ресурс повинен бути максимально зручний для користувача, навігація по сайта повинна бути інтуїтивно зрозуміла, дизайн максимально націлений на легку подачу інформації.
Всі сторінки на сайті повинні бути виконані в єдиному стилі, але багато в чому їх вигляд може відрізнятися в залежності від вмісту сторінки. Наприклад, головна сторінка, сторінка з текстовою інформацією, сторінка з набором посилань, сторінка галереї малюнків і т.д. Макет кожної сторінки розробляється окремо.
Які особливості варто відзначити тут:
1. Об'єм однієї сторінки разом з усією графікою не повинен перевищувати 30Кб. У реальності зазвичай допустимо робити сторінки 50 - 60Кб. Великі сторінки дуже довго завантажуються при використанні низької  швидкості до Інтернету. До того ж багато провайдерів стягують плату за кількість завантаженої інформації, отже перегляд великих сторінок - досить дороге задоволення.
2.
 Вся графіка повинна бути оптимізована для розміщення на Web-сайті. Тобто мати найкращу якість при мінімальному розмірі. Співвідношення якості та розміру визначається індивідуально.
3. Вкладеність структури не повинна перевищувати три рівні. В окремих випадках допустимо зробити чотири рівні. Користувачі не повинні плутатися в навігації по сайта.
4. Слід уникати використання зайвих графічних елементів для прикраси сторінок, строкатих фонових зображень,  «важкої»  за обсягом графіки та флеш-анімації, використання різних клієнтських скриптів (наприклад, java- script) без потреби. Особливо варто відзначити неприпустимість використання на web-сторінках звукового повідомлення без дуже вагомої причини.
5.
 Кожна сторінка повинна давати уявлення користувачеві, в якому розділі сайта він знаходиться, а також мати зручну і просту навігацію, за допомогою якої можна переміщатися всередині розділу, в інші розділи і на головну сторінку сайта.
6. На сайті повинна бути контактна інформація для зв'язку з власником. Саме це робить ресурс інтерактивним.
7.
Основний контент повинен відображатися з використанням набору стандартних шрифтів, який присутній на більшості комп'ютерів у світі .
          Всі перераховані пункти повинні бути враховані на стадії розробки дизайну. Тільки в цьому випадку він буде виглядати цілісним і логічним. Для прикладу хорошого дизайну можна відвідати популярні інформаційні ресурси, сайти
web-студій і т.д. Там можна виявити безліч цікавих знахідок і підходів до розробки сайтів.
При цьому не можна забувати, що дизайн є інтелектуальною власністю і не можна просто скопіювати його. На основі вподобаних вам, в плані дизайну, сайтів доведеться створювати щось своє, не схоже на інші ресурси.
Одна людина навряд чи, за короткий час, зможе охопити такий обсяг знань, тому робота над створенням шкільного сайта - це командна робота, в якій мають брати активну участь не тільки викладачі інформатики, а й весь педагогічний колектив та учні. Особливу роль у створенні сайта повинна відігравати адміністрація школи.

Організація роботи редакції шкільного порталу
Основні завдання редакції порталу - визначення кола найбільш важливих інформаційних приводів, створення «новинних» матеріалів (текст, фото, відео, аудіо), своєчасне оновлення сторінок зі «статичною інформацією», підтримка спільноти сайта.
Співробітниками редакції можуть стати всі зацікавлені в цій роботі особи. Але, скільки б співробітників не було, два або двадцять, їм треба розподілити між собою основні ролі, які доведеться виконувати під час роботи. Це необхідно для більш правильного розподілу навантаження, обмеження зон відповідальності, кращого пророблення знань у кожній області. За бажанням співробітники можуть час від часу «мінятися ролями»,  здобувати новий досвід. Важливо також пам'ятати про необхідність залучення в роботу редакції нових співробітників, які зможуть у майбутньому зайняти місця випускників.

Працівники  редакції

Бажано, щоб керівником редакції був співробітник школи, що володіє хорошим знанням специфіки Інтернету. У роботі редакції можуть виникати ситуації, коли необхідно буде приймати рішення про пошук технічного спеціаліста того чи іншого профілю, доопрацюванні або оптимізації деталей інтерфейсу, змін у структурі сайта. Навіть просто для консультацій з більш досвідченими розробниками необхідно буде використовувати звичний для них понятійний апарат, а для створення нехай навіть чорнового варіанту технічного завдання на розробку чогось, пов'язаного із сайтом, знання специфіки та термінології має велике значення (з використанням термінів можна більш точно сформулювати вимоги і не мучитися, намагаючись пояснити свої побажання «на пальцях»). Звичайно, такий технічний фахівець може працювати і в складі редакції, але було б добре, щоб керівник редакції з часом сам володів цими знаннями.
Основні завдання керівника:
• розподіл ролей між співробітниками;
• розробка алгоритму редакційного процесу;
•організація взаємодії співробітників редакції між собою, з іншими співробітниками і з зовнішніми організаціями або залученими працівниками;
• визначення завдань і контроль їх виконання;
• рішення «політичних» питань з керівництвом;
• формування стратегії розвитку редакції.
Редактор повинен добре орієнтуватися в інформаційному потоці, вміти виділяти найбільш значущі події. Він повинен добре уявляти собі структуру сайта і точно знати, яка інформація для якого розділу і в якому вигляді повинна бути представлена.
Редактор займається вичитуванням надісланих матеріалів. Необхідно перевірити фактичну інформацію (імена, дати, назви), можливо, виправити помилки. Одна з найважливіших завдань редактора - стежити за формою подачі інформації, давати кореспондентам рекомендації з оформлення матеріалу. Читачі інформації в Інтернеті вибагливі, вони не будуть розбиратися в надто складних і заплутаних міркуваннях, а просто закриють сторінку, не прочитавши. Тому текст повинен бути цікавий і легко читатися.
Редактор бере на себе відповідальність за всі матеріали, опубліковані на сайті. Тому йому необхідно бути досить рішучим, щоб відхилити якийсь матеріал, або повернути його автору на доопрацювання.
Основні завдання редактора:
• визначає інформацію порядку денного;
• працює з кореспондентами: розподіляє завдання, редагує матеріали;
• відстежує реакцію читачів на матеріали;
• відповідає на запитання читачів, веде листування;
• підтримує співтовариство (всього сайта або певного розділу);
• формує план публікацій.
Кореспонденти можуть бути постійними або працюють на разовій основі. Кореспонденти не можуть залишатися байдужими до подій або думок. Їм цікаво все, що відбувається навколо, і вони готові розповісти про це іншим.
Кореспондент може отримати тему для матеріалу від редактора або знайти її сам, узгодивши її з редактором. Якщо мова йде про новини, то важливо, щоб новини встигали потрапити на сайт як можна швидше. Інформаційні агентства передають інформацію про подію протягом кілька годин після події.
Щоденна газета може дозволити собі «запізнитися» з інформацією на добу. Навряд чи шкільний портал вибере собі швидкість роботи інформаційного агентства, але буде хорошим тоном, якщо новини не затримаються більше, ніж на 24 години. Адже після цього вони вже мало кому будуть цікаві ...
Кореспондент може бути як універсальним, що працює з інформацією одного напряму і виду так і спеціалізується на різній тематиці. В умовах великої редакції доцільно створити систему напрямків, за якими працюють кореспонденти. Наприклад,  навчальна інформація, адміністративна інформація, події школи, спортивне життя і т.п.
Основні завдання кореспондента:
• робота з джерелами інформації - викладачами, учнями;
• відвідування заходів і взаємодія з їх організаторами і учасниками;
• своєчасна підготовка матеріалів;
• пошук цікавих тем для публікації.
Фотокореспондент повинен вміти поводитися з фотокамерою, знати можливості фотоапарата, з яким він працює, вміти обробляти зображення за допомогою спеціальних програм.
Переважно використовувати цифровий фотоапарат, так як це дозволяє не витрачати час на проявлення і друк відзнятого матеріалу, а відразу використовувати його для роботи. Кореспондент може використовувати для зйомки і власну техніку, але було б добре для редакції мати у своєму розпорядженні камеру для незапланованих зйомок. Також на ній можуть відпрацьовувати навички у фотографії «пишучі» кореспонденти.
Працюючі з фотоапаратом співробітники повинні пройти обов'язковий інструктаж про правила роботи з фотоапаратом і техніці безпеки. В інструкції до фотоапарата докладно описані правила експлуатації, при порушенні яких техніка буде зіпсована.
Основні завдання фотокореспондента:
• зйомка за завданням редакції;
• ілюстрація матеріалів сайта;
• творча зйомка;
• обробка фотографій;
• підтримка архіву фотоматеріалів.

Контент-менеджер. Контент - це весь зміст сайта: тексти, фотографії, аудіо- та відеофайли. Контент-менеджер – це фахівець, який знає, як правильно розмістити матеріал на сайті, він займається безпосередньо технічним наповненням сайта інформацією.
У розміщенні інформації в Інтернеті є свої тонкощі, тут необхідне знання мови розмітки, розуміння того, як користувачу буде зручно читати текст і переміщатися по сайта. Контент-менеджер вміє працювати з різними форматами файлів, готуючи їх для публікації. Він аналізує, яка інформація на сайті користується найбільшим попитом,  що ще варто додати, і що читачам нецікаво.
Основні завдання контент-менеджера:
• верстка текстів;
• підготовка фото- , аудіо - , та відеоматеріалів;
• завантаження файлів і текстів на сайт;
• перевірка працездатності опублікованих матеріалів;
• реклама сайта: реєстрація в каталогах і пошукових системах;
• робота зі статистикою сайта: відстеження відвідуваності.
У редакції необхідний технічний спеціаліст, який зможе взяти на себе вирішення нагальних технічних проблем від установки на комп'ютери необхідного програмного забезпечення і до додавання в навігацію сайта нового розділу або зміни шаблону сторінки. Це можуть бути і дві різні людини - один буде займатися підтримкою комп'ютерів, інший - відповідати за роботу сайта.
Для технічного фахівця не повинні бути незнайомі такі слова і вирази , як «дисковий простір», «usb -порт», «теги», «хостинг» і т.п. У його віданні - підтримка роботи редакції, навчання співробітників роботі з технічними засобами.
Основні завдання технічних фахівців:
• установка програмного забезпечення, необхідного для роботи редакції;
• підтримка працездатності комп'ютерів;
• участь у розробці сайта, формулювання технічного завдання;
• реєстрація домену;
• робота з хостингом;
• завантаження файлів на сервер;
• технічний супровід сайта.
Модератор необхідний для підтримки роботи спільноти. Звичайно, тут ми говоримо не про співтовариство читачів, а про співтовариство відвідувачів сайта, які можуть брати участь в роботі сайта - хоча б залишати записи в гостьовій книзі, а може, навіть і листуватися на форумі, в чаті або в соціальній мережі.
Модератором може бути не тільки співробітник редакції, а й звичайний (але адекватний ) учасник спільноти, готовий витратити час на цю роботу.
Поведінка користувачів в спільнотах регулюється правилами, які формулюють творці ресурсу в залежності від того, що вони вважають найбільш важливим. Модератори стежать за дотриманням цих правил, попереджаючи користувачів про порушення, виправляючи помилки, переміщаючи повідомлення в більш відповідний розділ, відповідаючи на запитання користувачів . Дії модераторів можуть регулюватися як здоровим глуздом, так і окремим зведенням правил для модераторів.
Обов'язки модератора
• видалення спаму, видалення користувачів, які розміщують спам;
• допомога учасникам;
• попередження конфліктів серед користувачів;
• перенесення тем у відповідні розділи;
• читання нових повідомлень, відстеження обговорень.



Технічне забезпечення роботи редакції
Для забезпечення роботи редакції потрібні:
1) Комп'ютер з доступом в Інтернет. Операційна система не має особливого значення, важлива наявність таких програм: браузера (наприклад, Internet Explorer або FireFox, Opera), текстовий редактор (не важливо, чи вміє він красиво форматувати текст, чи ні), програми для обробки зображень (підійде будь-яка програма , що дозволяє зменшувати фотографії та оптимізувати їх для публікації в Інтернеті), Skype для відеоконференцій. Співробітники редакції повинні мати можливість відкривати і створювати файли форматів:
txt,  doc, xls,  jpg,  gif,  html.
2) Фотоапарат. Для отримання зображень високої якості варто використовувати в роботі цифровий фотоапарат. Отримані знімки перед публікацією в Інтернеті треба буде обробляти (зменшувати, полегшуючи їх завантаження користувачами), але при цьому обов'язково зберігати вихідні фотографії. Згодом з цього матеріалу можна буде створити шкільний фотоархів і користуватися ним як базою ілюстрацій.
3) Флеш-карти, акумулятори,  диски для запису інформації - витратні матеріали.

Онлайн -засоби роботи редакції
При наявності постійного доступу в Інтернет абсолютно не обов'язково робити основну частину редакційної роботи «в он-лайні». Практично весь процес підготовки матеріалів може проводитися безпосередньо в Мережі, за допомогою доступних мережевих інструментів. І вам будуть допомагати не тільки e-mail або система миттєвих повідомлень а й:
• внутрішній сайт редакції, створений на движку Wordpress або Drupal, дозволить обговорювати різні питання в будь-який час доби,  додавати матеріали, писати відгуки, пропонувати ідеї;
• сервіс docs.google.com дасть можливість спільно працювати над документами;
Арсенал засобів регулярно поповнюється і, щоб встигнути не відстати від прогресу занадто сильно, варто почати освоювати його вже сьогодні.
Як розповісти всім про свій сайт?
Після вирішення першого завдання - створення сайта, одна з найближчих завдань - оповіщення своєї цільової аудиторії про те, що сайт заробив (або ж вже давно працює, але ніколи не рекламувався).
Кожній з груп цільових аудиторій слід підібрати свій спосіб повідомлення адреси сайта, найбільш зручний для неї. Перше, що треба зробити після того, як сайт з'явився в мережі і почав наповнюватися інформацією, зареєструвати адресу в основних пошукових системах і каталогах. Звичайно, пошукові системи рано чи пізно самі знайдуть сайт, але це може зайняти якийсь час.
Якщо сайт створений недавно, найбільш важливим відвідувачам варто оголосити адресу особисто.
Учням допоможуть декілька текстових оголошень в школі з адресою сайта, щоб можна було списати адресу.
Батькам учнів адресу можна повідомити на батьківських зборах, разом з інформацією про те, яку корисну для себе інформацію вони зможуть там знайти; якщо на сайті створені особисті кабінети для батьків, то як можна отримати доступ до цієї інформації.
Вчителі - ті, хто не брав участі  у створенні сайта, дізнаються адресу сайта і навчаться з ним працювати в ході занять з поліпшення навичок роботи на комп'ютері.
Головна умова існування успішного сайта Всі інтернет-проекти (а шкільний сайт - безсумнівно, інтернет-проект) можна розділити на дві категорії. Одна - стандартні проекти. Друга - успішні проекти. Причому ступінь успішності не залежить від кількості вкладених в сайт засобів.
Одна з найважливіших умов існування сайта - його оновлюваності. Своєчасне поява новин, актуальної інформації, видалення застарілої інформації - перша і основна умова . Здається, що це досить просте завдання, адже позаду всі труднощі з технічними складнощами - створення сайта, пошук та обробка зображень, написання перших текстів, перші оновлення. Але, тим не менш, в реальності найскладнішим виявляється не створення сайта, а його підтримка.
Чому так відбувається? По-перше, відсутність системи передачі новинної інформації всередині організації (в даному випадку, школи). Часто корисна інформація приходить до тих, хто займається роботою над сайтом, занадто пізно, і до того моменту встигає вже застаріти.
По-друге, часто це відсутність зацікавленості окремих співробітників в наданні інформації для сайта. Навіть у повного ентузіазму творця сайта (який готовий зустрітися, задати питання, обробити отриманий матеріал) може не вистачити терпіння на постійні пошук інформації, відстеження змін, вмовляння окремих співробітників на надання даних.
По-третє, перші поспішні кроки, бажання скоріше опублікувати щось цікаве  (але, можливо, не перевірене або не підходящий для публікації на сайті), може привести редакцію сайта до того, що керівництво змушене буде переглядати всі матеріали до публікації, що сильно сповільнить процес оновлення, збільшить терміни роботи і знизить результат (наприклад, у вигляді інтересу читачів до конкретної новини).
Як з цим боротися ?
1. Заздалегідь опрацювати систему поставки новин. Це може бути спільний редакційний  e-mail, куди всі бажаючі можуть надсилати питання, теми для публікацій або самі матеріали. Залежно від того, наскільки викладачі школи знайомі з Інтернетом, забезпечені комп'ютерами та доступом в мережу, робота з ними може проводитися через електронну пошту або за допомогою кореспондентів інтернет-редакції, які будуть регулярно розмовляти з ними особисто.
2. Дуже важлива роз'яснювальна робота серед викладачів: для чого потрібен сайт, чому інформація на сайті повинна оновлюватися, яку користь отримає школа, підтримуючи сайт. Можливо, створення сайта допоможе комусь з викладачів поліпшити свої навички роботи з комп'ютером, електронною поштою,  навчитися користуватися пошуковими системами і т.п.
3. До того, як сайт почне роботу,  необхідно , щоб співробітники редакції та керівництво школи прийшли до єдиної думки про те, які матеріали можуть бути опубліковані на шкільному сайті, а які ні. Тотальна перевірка всіх матеріалів представником адміністрації може зайняти дуже багато часу, в той час як наявність редакційних інструкцій і відповідального за публікації на сайті зведе до мінімуму ризики потрапляння небажаної інформації на сайт.
Таким чином, ми бачимо, що ідеальний сайт - той, який постійно змінюється. На ньому відображені останні події, на ньому є інформація не тільки офіційна, але і створена кореспондентами редакції. При цьому, робота редакції регламентована, призначені відповідальні особи, про роботу редакції оповіщені всі ті, хто включений в єдиний інформаційний простір школи, створено систему взаємодії кореспондентів сайта і учнями і співробітниками школи між собою.

Підтримка, наповнення і реклама проекту
Часто починаючі веб-майстри вважають, що як тільки в мережі з'явився їхній сайт, то користувачі всього світу «підуть туди натовпами». Але насправді, щоб відвідати сайт, користувачі повинні для початку хоча б дізнатися про нього, знайти його адресу. У цьому розділі висвітлюються основні прийоми так званої «розкрутки» ресурсу.
Найпотужнішим засобом залучення нових користувачів на сайт є пошукові системи. Вони працюють таким чином - деяка програма імітує дії користувача, він просто відкриває веб-сторінки і записує їх адреси та вміст в базу даних, подорожуючи по посиланнях на цих сторінках. Теоретично всі веб-сайти та веб-сторінки   в  Інтернеті пов'язані системою гіпертекстових посилань - звідси назва - Всесвітня павутина.
Користувач,  заходить на сайт пошукової системи, вводить слово або фразу свого запиту і система видає йому список адрес сторінок, на яких присутні слова із запиту.
Всі пошукові системи визначають релевантність сторінок, тобто дають кількісну оцінку відповідності тематики сторінки і сенсу запиту. Тобто, якщо ви введете в пошуковій системі слово «школа», то отримаєте багато тисяч сторінок, які будуть відсортовані по порядку їх релевантності.
Для залучення максимальної аудиторії необхідно, щоб за запитами, пов'язаних з тематикою вашого сайта, посилання на нього з'явилася на першій-другій сторінках пошукового сайта. Рідкісний користувач буде переглядати результати пошуку далі.
Для досягнення цієї мети потрібно прагнути до наступного з ідеологічної точки зору:
1 . Сайт повинен містити якомога більше різної інформації.
2 . Вся інформація повинна якомога більше відповідати тематиці сайта.
3 . Тематика сайта повинна бути цікава як можна більшій кількості людей.
Посилання на ваші сторінки на інших сайтах - теж дуже потужний інструмент реклами. Для початку потрібно зареєструватися у всіх можливих каталогах посилань. Особливу увагу треба приділяти тематичним каталогом. Багато пошукових систем суміщені з каталогами посилань, і в них можна зареєструватися за один раз. Також можна обмінюватися посиланнями з ресурсами, придатними за тематикою.
Для того щоб ресурс став дійсно популярним, потрібно не тільки залучити аудиторію, а й утримати її, змушуючи відвідувати сайт повторно та часто. Цього можна домогтися, тільки публікуючи цікаву і корисну інформацію. Тому сам зміст сайта є невід'ємною частиною рекламної компанії, її основною ланкою. Для утримання аудиторії необхідно часто і регулярно оновлювати сайт цікавими та ексклюзивними матеріалами, а дизайн сайта, окрім естетики, повинен бути максимально націлений на простоту і зручність використання сайта.
Інструментом, який дозволяє оцінити відвідуваність сайта, є системи статистики. У мережі таких систем дуже багато.  Для їх використання потрібно зареєструватися на них і розмістити спеціальний програмний код на своєму сайті. Система буде реєструвати всі перегляди сторінок вашого сайта, і ви зможете завжди отримувати інформацію про кількість відвідувачів, популярності сторінок вашого сайта і багато іншої корисної інформації. На основі цих даних слід планувати подальший розвиток ресурсу.
       Щоб сайт приносив користь, він повинен бути в першу чергу популярним. Що робить сайт популярним:
1. Корисність. На сайті повинні бути представлені матеріали корисні та цікаві для великої аудиторії людей.
2 . Доступність. Сайт повинен бути доступним для користувачів 24 години на добу  7 днів на тиждень. Завантаження сайта не повинна викликати проблем у користувачів мережі.
3. Оформлення та зручності використання. Сайт повинен бути оформлений красиво і інтуїтивно зрозуміло.
4. Реклама. Нові користувачі повинні дізнаватися про наявність у мережі вашого сайта.

                  Основа  шкільного Web-сайта
Мета: розвиток єдиного інформаційного освітнього простору в області та представлення Інтернет-спільноті.
Завдання:
-         позитивна презентація інформації про досягнення, про особливості, історії розвитку, про освітні програми та проекти;
-         систематичне інформування учасників освітнього процесу щодо діяльності;
-         формування позитивного іміджу;
-         здійснення обміну досвідом  та  демонстрація досягнень колективів;
-         створення умов для мережевої взаємодії всіх учасників освітнього процесу;
-         створення умов мережевої взаємодії з іншими установами.
-         стимулювання творчої активності;
-         підвищення ролі інформатизації освіти, організація навчання з використанням мережевих освітніх ресурсів;
-         сприяння створенню в регіоні єдиної інформаційної інфраструктури.

Інформаційний ресурс сайта
Інформаційний ресурс сайта формується у відповідності до діяльності всіх структурних підрозділів, ділових партнерів та зацікавлених осіб. Інформаційний ресурс сайта є відкритим і загальнодоступним.
Основними інформаційно-ресурсними компонентами сайта є:
-         контактна інформація (адреса, номери телефонів, адреса електронної пошти);
-         відомості про адміністрацію (керівництво);
-         довідкові матеріали про навчальні програми, порядок зарахування;
-         електронні версії організаційних документів (Концепція, Програма розвитку, статут, локальні акти, положення та ін.);
-         матеріали з організації навчального процесу, режим навчання;
-         навчально-методичні матеріали;
-         матеріали про науково-дослідницьку діяльність та участь в олімпіадах та конкурсах;
-         електронні каталоги інформаційних ресурсів;
-         інформація про події (свята, конференції, конкурси);
-         матеріали про персоналії.
Заборонено розміщувати на сайті:
-         інформаційні матеріали, які вміщують заклики до насильства, розпалювання соціальної та расової ворожнечі, міжнаціональних та релігійних чвар; екстремістські, релігійні та політичні ідеї;
-         інші інформаційні матеріали, які заборонені законодавством України.

Організація інформаційного наповнення та супроводу сайта
Адміністрація (відповідальні особи) несуть відповідальність за змістове наповнення сайта та його своєчасне оновлення.
По кожному розділу сайта (компоненту) визначаються відповідальні особи за підбір та надання відповідної інформації. Перелік обов’язкової інформації, яка подається, та відповідальність за її якість контролюється керівництвом.
Керівництво забезпеченням функціонування сайта та його програмно-технічна підтримка покладається на адміністратора сайта.
Діяльність  адміністратора сайта безпосередньо пов’язана з експлуатацією сайта:
-         зміна дизайну та структури;
-         розміщення нової та видалення застарілої інформації, публікація інформації з баз даних, розробка нових web-сторінок;
Адміністратор сайта здійснює консультування осіб, відповідальних за надання інформації, з реалізації концептуальних рішень та поточних проблем, пов’язаних з інформаційним наповненням та актуалізацією інформаційного ресурсу.
Інформація, яка підготовлена для розміщення на сайті, надається в електронному вигляді адміністратору сайта.
В окремих випадках текстова інформація може бути надана у рукописному варіанті без помилок та виправлень, графічна – у вигляді фотокарток, схем, креслень – у такому випадку матеріали переносяться (скануються) на електронні носії під керівництвом адміністратора сайта.
Поточні зміни структури сайта здійснюються адміністратором. Зміни концептуального характеру, погоджуються з керівництвом.
Оновлення сайта здійснюється не менше одного разу на тиждень.

 Виконання Законів України
При підготовці матеріалів для розміщення в мережі Інтернет, керівництво та розробники сайта зобов’язані забезпечити виконання вимог Законів України "Про захист персональних даних", «Про суспільну мораль».
Розробники сайта зобов’язані збирати письмові погодження учасників заходів, які надають право розробникам публікувати персональні дані на сайті.
Відомості про суб’єкт персональних даних можуть бути вилучені в будь-який час із загальнодоступних джерел персональних даних на вимогу суб’єкта персональних даних чи його законних представників.
Інформація висвітлена на сайті повинна відповідати критеріями зазначеним в Законі України «Про суспільну мораль».

Орієнтовна структура Web-сайта
Новини, оголошення (обов’язковий пункт) Інформація подається вчасно, не пізніше одного дня після проведення заходу, супроводжуються фотоматеріалами.
Офіційна інформація про заклад.
Цей розділ представляє загальні відомості про заклад, які обов'язково повинні бути представлені на сайті. Вся інформація повинна бути легко доступна з будь-якого  місця  сайта,  на  що  необхідно  звернути  увагу  при  розробці меню і навігації.
Загальні відомості про заклад включають:
-         адреса (місце знаходження варто представити досить докладно: із зазначенням  району  міста, зручного транспорту, можна помістити  фотографію закладу);
-         коротка   інформація   про   напрями   діяльності    (при необхідності  кожному  напрямку  діяльності  можна  присвятити  окрему  сторінку сайта);
-         контактна інформація для зв'язку (необхідно вказати номер телефону та  адресу  електронної  пошти).


Інформація про шкільну адміністрацію та педагогічний колектив школи
На  цій  сторінці  потрібно   розмістити  прізвище,  ім'я  та  по  батькові  керівника та заступників, педагогічний колектив та ін. необхідних для висвітлення працівників їх фотографії. Цю рубрику можна в подальшому розвивати.
Навчальна (методична) діяльність
        Цей розділ може містити:
-    напрями навчання,
-    програми для різних класів,
-    навчальний план, розклад уроків,
-    роботу шкільних метообєднань,
-    розклад ДПА та багато інших корисних відомостей.
Виховна робота та робота соціально-психологічної служби
-      структура виховної роботи закладу.
-      робота соціально-психологічної служби.
Робота з обдарованими
-      додаткові заняття, гуртки, секції.
-      участь у заходах.
-      участь у міських, сільських, районних, обласних та всеукраїнських заходах.
Творчість вихованців.
-      науково-дослідні та реферативні роботи.
-      реферати.
-      творчі роботи.
-      вірші, малюнки, розповіді та ін.
Посилання на інші освітні ресурси в Інтернеті. Заповнення даної рубрики корисними посиланнями, забезпечить частіше відвідування вашого сайта.
Фотоальбом (вміщує фотографії закладу) фотоматеріали краще розміщувати в окремі папки з назвами, це допоможе відвідувачу вашого сайта  знайти потрібний  фотофайл.
Форум (чат) або форма зворотного зв'язку з користувачами сайта. Дана рубрика забезпечить зворотній звязок з відвідувачами сайта.
Пропонована структура сайта є орієнтовною. Кожен навчальний  заклад має  свої  особливості,  які  обов'язково  повинні  бути  відображені  в сайті.

Критерії оцінювання Web-сайта
1.    Інформаційне наповнення сайта (повнота та доступність інформації про заклад, зміст сайта відображає навчально-виховний  процес закладу, всі сторінки тематично пов'язані з головною сторінкою, правильність використаної термінології, відсутність граматичних помилок, і найголовніше постійне оновлення інформації).
2.    Дизайн (підбір кольорів та графічне оформлення не відволікає від змісту сайта, стилістична цілісність, оригінальність оформлення).
3.    Зручна та зрозуміла навігація.
4.    Динамічність сайта (частота оновлення сайта, популяризація (відображення у пошукових системах) та підтримка роботи сайта).
5.    Інтерактивність   (наявність   гостьової   книги,   наявність   форуму,   чату,   облік частоти   використання   сайта   користувачами,   поштова   скринька, можливість голосування.
                       





Висновок

         Отже, можна вивести основні завдання шкільного сайта:
1 . Можливість розповісти світові про вашу школу.
2 .Можливість публікувати будь-які матеріали: авторські, творчі та наукові роботи, методичні розробки, есе і т.д.
3. Можливість налагодити обмін досвідом і знаннями між вчителями, батьками, дітьми.
4. Можливість спільної роботи вчителів та школярів над реалізацією проекту, створення гуртків і факультативів.
5. Можливість залучити до використання інформаційних технологій та Інтернету дітей і викладачів, що не захоплюються комп'ютером.
        






























Додаток
Адреси Web-сайтів навчальних закладів  
 Ставищенського району
Назва
навчального закладу
Адреса закладу (індекс, населений пункт, вулиця, № будинку)
Web-сайт
Загальноосвітні  навчальні заклади І-ІІІ ступенів
1
Бесідський  НВК  ‘‘загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дитячий садок’’
09444, с.Бесідка,  вул.Леніна,27
2
Гейсиська ЗОШ
 І-ІІІ ступенів
09441, с. Гейсиха,
вул. Шкільна,1
3
Гостромогильський  НВК ‘‘загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дитячий садок’’ 
09410, с. Гостра Могила, 
вул. Леніна, 50
4
Журавлиська ЗОШ
 І-ІІІ ступенів
09432,
с. Журавлиха,
вул.40-річчя Перемоги, 15
5
Іванівська ЗОШ
 І-ІІІ ступенів
09412, с. Іванівка,
вул.Леніна,56
6
Красилівський НВК ‘‘загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-агротехнічний ліцей’’  ім.М.І.Савельєва
09445, с.Красилівка
вул. Голощапова, 6
7
Розкішнянська ЗОШ
 І-ІІІ ступенів
09440, Розкішна,
вул.Червоноармій ська,7
8
Стрижавська ЗОШ
 І-ІІІ ступенів
09420, с.Стрижавка, вул. 40-річчя Перемоги,2
9
Ставищенський   НВК ‘‘загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – педагогічний ліцей’’ №1
09400, смт. Ставище,
вул. Радянська,23
10
Ставищенський  НВК   ‘‘загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-юридичний ліцей’’  №2   ім. О.С.Паланського 
09400, смт. Ставище
вул. Радянська,49
Загальноосвітні  навчальні заклади І-ІІ ступенів
1
Брилівський НВК ‘‘загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дитячий садок’’
09434, с.Брилівка
вул. Радянська,7
2
Василиська ЗОШ
 І-ІІ ступенів
09411, с.Василиха,
вул.Наумова,38
3
Винарівський НВК ‘‘загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дитячий садок’’
09422, с.Винарівка,
вул.Шкільна,6
4
Кривецька ЗОШ
І-ІІ ступенів
09414, с.Кривець
вул.Шевченка,27
http://kryvets-nvk.edukit.kiev.ua
5
Полковницький НВК ‘‘загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дитячий садок’’
09431, с.Полковниче,
вул.Поповича,1
6
НВК ‘‘загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дитячий садок’’
09442, с.Станіславчик
вул.Комсомольська,25

7
Торчицький НВК  ‘‘загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дитячий садок’’
09414, с.Торчиця, вул.Шкільна,3
http://torchytsia-nvk.edukit.kiev.ua

8
Ясенівська ЗОШ  І-ІІ ступенів
09430, с.Ясенівка, вул.Леніна,63
Загальноосвітні  навчальні заклади І ступеня
1
Сніжківський НВК ‘‘загальноосвітня школа І-ступеня-дитячий садок’’
09423, с.Сніжки,
вул.Шкільна,1


2
Розумницький НВК ‘‘загальноосвітня школа І-ступеня-дитячий садок’’
09443, с.Розумниця,
вул.Леніна,5
3
Попружнянський НВК ‘‘загальноосвітня школа І-ступеня-дитячий садок’’
09435, с. Попружна,
вул.Радянська,8
4
Юрківський НВК  ‘‘загальноосвітня школа І ступеню-дитячий садок’’
09424, с.Юрківка, вул.Жовтнева,9

5
Антонівський  НВК ‘‘загальноосвітня школа І ступеню – дитячий садок’’
09433, с.Антонівка,
вул.Шкільна,30

Дошкільні навчальні заклади
1
Ставищенський ДНЗ (ясла-садок) №2 "Золота рибка"
09400,  смт. Ставище,  вул. Першотравнева, 25/2

2
Ставищенський ДНЗ  (ясла-садок) №3 "Сонечко"
09400, 
смт. Ставище,  
 вул. Петра Шила, 4

3
Гейсиський ДНЗ  (ясла-садок) "Малятко"
09441, с.Гейсиха,  
вул. Радянська, 60
4
Журавлиський ДНЗ (ясла-садок) "Журавлик"
09432, с. Журавлиха
вул.40-річчя Перемоги,37
5
Іванівський ДНЗ (дитячий садок) "Івасик"
09412, с. Іванівка
вул. Сім"ї Клименків,54
http://ivanivka -dnz.edukit.kiev.ua
6
Красилівський ДНЗ (ясла-садок) "Казка"
09445, с.Красилівка
вул. Леніна ,7
7
Розкішнянський ДНЗ (ясла-садок) "Світлячок"
09440, с.Розкішна вул.Червоноармійська11

8
Стрижавський ДНЗ (дитячий    садок) "Зірочка"
09420, с. Стрижавка
вул. Радянська ,84

9
Сухоярський ДНЗ (дитячий садок) "Капітошка"
09421, с. Сухий Яр
вул. Миру,4
10
Василиський ДНЗ (дитячий садок) "Барвінок"
09411 с. Василиха
вул. Водопійна,8

11
Кривецький ДНЗ (ясла-садок) "Дзвіночок"
09414 с. Кривець
вул. Стадіонна,1

12
Ясенівський ДНЗ (ясла-садок) "Ромашка"
09430 с.Ясенівка
вул. Гагаріна,39

Позашкільні навчальні заклади
1
Ставищенський районний центр дитячої та юнацької творчості
09400, смт. Ставище, вул. Червоноармійська, 3

Інші навчальні заклади
1
Районний дитячий будинок «Світанок»
09445, с.Красилівка
вул. Голощапова, 15

Список використаних джерел:

1.    Білоусова Л.І. Інтернет-ресурси для освіти / Людмила Білоусова. - К. : Шкільний світ, 2011. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
2.    Лебедев А. Делайте сайты проще [Електронний ресурс] / Артемій Лебедев. – 2013. - режим доступу : http://www.artlebedev.ru/kovodstvo/sections/57/
3.    Паламарчук П.П. Путеводитель по услугам хостинга [Електронний ресурс] / Птро Павлович Паламарчук. – 2001. – режим доступу: http://www.hostobzor.ru/guide/
4.     Харченко В. Все о раскрутке сайтов [Електронний ресурс] / Володимир Харченко . – 1999. – режим доступу:   http://www.raskrutka.com/main.php
5.    Підтримка сайта [Електронний ресурс] / Студія deWeb. – 2012. – режим доступу : http://deweb.com.ua/ua/pro-nas.html








Немає коментарів:

Дописати коментар