Навчально-наочні засоби в трудовому навчанні приводяться
у відповідність з вимогами соціально-економічного прогресу, віковими
особливостями учнів навчальні плани, програми, підручники, навчально-наочне
приладдя.
Серед різних груп навчально-наочних посібників особливе місце відводиться
площинним (печатним) посібникам. До них відносяться: плакати (тематичні та
соціальні) фотографії, креслення та рисунки. Тематичні плакати займають головне
місце серед цієї групи посібників. Використання різних умовних знаків (стрілок,
штриховки, фарбування) значно підвищує ефект сприйняття інформації школярами.
Площинні навчально-наочні посібники рекомендується демонструвати разом з
другими їх видами: моделями, макетами, натуральними інструментами та
пристосуваннями, об’єктами праці. Плакати повинні відображати тільки те, що
важко показати в натурі. Текст повинен займати небагато місця, водночас він
повинен читатися з відстані 5 – 6 метрів. Враховуючи те, що стенди постійно на
видному місці, це сприяє ефективному засвоєнню навчального матеріалу.
При визначенні методики демонстрування навчально-наочних посібників
необхідно враховувати ряд дидактичних вимог:
1. Учні повинні знати на що їм потрібно звертати увагу. Досвід показує що
чим більше у них буде інформації про об’єкт демонстрування тим якіснішим і
ефективним буде процес засвоєння матеріалу.
2. Повинна бути забезпечена добра видимість демонструючих об’єктів.
3. Бажано поєднувати показ різних видів наочних посібників. Наприклад:
ознайомлюючи учнів з будовою токарно-гвинторізного верстату показати загальну
схему, розміщення частин на плакаті, а також на діючому станку.
Як показує практика, результати використання навчально-наочних посібників
залежать не від їх кількості, а від якості та способів показу.
До навчально-наочного обладнання належать розроблені мною
«Ілюстративно-методичні таблиці для кабінету технічної праці». Вони допоможуть
раціоналізувати роботу вчителя, пожвавлять процес викладання, допоможуть
зосередити увагу учнів на найважливішому, найсуттєвішому, піднесуть інтерес до
виучуваного матеріалу, активізують процес навчання.
Вміле використання таблиць у поєднанні з доступним поєднанням кожної
столярної чи слюсарної операції допоможе кращому оволодінню тематичним
матеріалом, виробленню необхідних вмінь і навичок роботи з тим чи іншим
інструментом забезпечення уроків трудового навчання призвели до того, що школи
майже відмовились від профорієнтаційної роботи. Школярі знають про «сучасні»
професії. В даних таблицях дано професіограми робітничих професій з метою
забезпечення потреб ринку праці в робітниках.
Робота з таблицями ґрунтується на проблемно-пошуковому методі навчання. А
сам матеріал допоможе вчителю у здійсненні ідейно-політичного, трудового,
морального та естетичного виховання підростаючого покоління.
Таблиці можна використовувати на різних етапах уроку: на етапі пояснення
нового матеріалу, формування вмінь і навичок роботи, закріплення знань, на
підсумковому етапі. Можуть використовуватись школярами як довідникова
інформація. Великі можливості використання таблиць при проведенні
профорієнтаційної роботи в школі, класі, з окремим учнем.
Немає коментарів:
Дописати коментар